Torsdagstankar

Jaha kära vänner, så var det torsdag igen.
Full fart mot helgen!
Torsdagar som student i Köpenhamn innebär för det mesta festligheter.
Faktum är att detta är första torsdagen sen ankomsten som vi har en hemmakväll.
Känns ovant men skönt.

Hur som helst gör sig festligheterna påminda i korridoren, eftersom att det i hela huset surras om att det är hög tid att gå till "Nexus" (nej, det är för sent), att "Lutos" har fri bar hela natten eller att "Kolörbar" är det som gäller på torsdagar.
Fri bar hela natten... helt osant, men inget ovanligt här i Köpenhamn.
På Kolörbar är det tillexempel alltid gratis öl 23-01 och shoten kostar en femma.

Genom mina vita betongväggar hörs musiken från grannarna. Självklart spelar de superhiten "Kun for mig", vilket är danmarks motsvarighet till Prydz, Call on me. Självklart delar jag med mig av musikupplevelsen:
www.youtube.com/watch?v=SHuWj6ycquQ

Idag står det klart att sveriges studenter har en månadsbudget på -830kr.
Ajaj, det var inte bra. Det hela blir väl inte bättre för oss som har våra pengar i Sverige (på en bank som dessutom börjar bli högst osäker), men som sedan växlar dessa mot danska kronor. Faktum är att det har blivit 5,5% dyrare i Danmark på bara en månad och jämfört med förra våren är det hela 25% dyrare för en svensk att besöka Danmark.

Måste vara härligt för de svenskar som jobbar i Köpenhamn och som sedan växlar sin danska lön mot svenska kronor. För de blir det istället en gratis lönehöjning på 25% sedan förra året. Inte så dumt...
Ja, man kanske skulle återvända hit ner efter avslutade studier. Danmark är ju ändå bra fint på våren.


Hur ser det annars ut för er där hemma ur en dansk synvinkel?
Ja, Melodifestivalen är i full gång med andra chansen i Norrköping nu på lördag, där både Amy Diamond och BWO kommer att medverka. Synd att man missar den. Blir till att se reprisen på svtplay på söndag.

Jan Emanuel Johansson-affären rullas ut där det visar sig att den fd Robinsson-deltagaren och riksdag(s)ledamoten kommer att sälja sin villa på Gotland efter all mediauppståndelse kring ockerpriser vid uthyrning av denna.

Filmen Män som hatar kvinnor får stående applåder av såväl publik som recensenter och spelas på fulla biografer över hela landet. Jag tänkte själv se den när jag besöker er på andra sidan sundet nästa gång. Jag har läst boken och gillar den skarpt. Vidare tror jag att Michael Nyqvist och Noomi Rapace är lysande för deras roller.

Vidare åtalas tre Volvochefer för Irak-mutor och riskerar därmed fängelse. Visst mutor är inte bra och speciellt inte tills ett krigsregimens Irak under 2000-talet, men Volvo var faktiskt bara ett av 2200 bolag som använde denna metod.

Vår kära finansminister Anders Borg går hårt mot bonusarna i det privata näringslivet, men har helt missat miljonbonusarna bland de statliga bolagen. I många av dessa bolag beslutade man även under 2008 att höja bonusarna. Visst rör sig dessa rörliga ersättningar om mycket lägre siffror än i den privata sektorn, men det är själva bonusarna i sig och inte beloppen som Borg vill stoppa. För att verka helt trovärdig måste nog Borg se om sitt eget hus innan han ger sig på andras.

Vad det gäller det svenska banksystemet ser det allt annat än ljust ut. SEB gör nyemission och tar därmed in mer pengar, Ukraina vill att Swedbank ska skjuta till med mer pengar i deras baltiska dotterbolag och Handelsbanken riskerar att förlora 2 miljarder i kreditförluster i den idag konkursade bilindustri-underleverantören, Plastal.
Ja inte ser det ljust ut för våra svenska banker.

Swedbanks aktie stängde idag nära årslägsta och har därmed fallit med 93% sedan toppnoteringen i mars 2007.
Men, kan det bli värre? Nu måste det väl ändå vända?
-Ja, det kan absolut bli värre, från dagens nivå är det fortfarande 100% ner till den absoluta botten, glöm inte det.
-Nej, jag tror inte att det vänder nu. Det finns inte många ljusglimtar i världsekonomin än så länge.

Vad händer om inte alla stödpaket hjälper, när alla centralbanker har sänkt räntan till 0% (och därmed inte kan hjälpa ekonomi något mer), när arbetslösheten skjuter i höjden (och vi därmed förlorar miljarder i skatteintäkter), när pensionen raderas ut för hundratusentals svenskar för att deras pensionsfonder har gått i botten (och ej kan konsumera lika mycket som de annars kulle ha gjort), om/när baltikum devalverar sin valuta (=SEB och Swedbank förlorar mycket pengar), om GM går i konkurs (mer av en tidsfråga), om alla stödpaket skapar en hyperinflation á la Zimbabwe på sikt. osv osv... 

Ja inte ser det ljust ut, men de säger att det är när det ser som värst ut som man ska köpa aktier och fonder.
Mitt råd är att; Det ser inte som värst ut ännu. Vänta och se.
Börsen vänder cirka sex månader innan konjunkturen i regel, men att börsen vänder idag är som att tro att konjunkturen vänder upp i september. Vänta till hösten och se, då kan det bli läge att gå in igen.
Om jag verkar pesimistisk?
-Nej, tyvärr måste jag nog säga att jag är realist. Det ser inte bra ut helt enkelt.

Och sista frågan för ikväll blir..
Kommer dollarn att gå ner i pris och därmed även göra det billigare för er att besöka mig här i Danmark under våren?
Sorry, men dessvärre inte. Dollar kommer sakta gå upp mot 10kr, kanske 11kr (kommer ni ihåg att den bara kostade 6kr i somras) innan den vänder ner igen. Från och med i sommar borde det återigen bli billigare att besöka USA.
Ett råd är att köpa dollar nu (9.3kr) och sälja om några månader på 11 kr (vinst=18.3%)

Då var det dags för mig att krypa till kojs.
Snart är det äntligen fredag, men innan dess får vi se om grannarna väcker mig när det kommer från krogen kl 06 imorgon bitti.

På återseenden och god natt!

Kommentarer
Postat av: Lena

Vilket trevligt inlägg älskling!

2009-03-07 @ 14:50:10
Postat av: Anonym

Jag försöker :)

2009-03-07 @ 15:10:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0